Dla jednym jest niezbędnym składnikiem codziennej diety, dla innych może być nawet zagrożeniem dla zdrowia.  Jedno jest pewne: mleko posiada zbyt dużo składników cennych dla organizmu, aby móc je ot tak odstawić.

Dlaczego mleko jest tak ważne?

Mleko to przede wszystkim nieocenione źródło łatwo przyswajalnego wapnia. Jego braki mogą przyczyniać się do licznych chorób, w szczególności układu kostnego. Na niedobory wapnia w Polsce cierpi nawet do 80% uczniów i połowa dorosłej populacji.  Ponadto w mleku znajdziemy pełnowartościowe białko, wszystkie potrzebne aminokwasy oraz witaminy: A, B2, D,E,K. Nie wspominając o pokładach magnezu, potasu, żelaza, fosforu i manganu. To zresztą nie wszystko.  Jak widać, człowiek nie może odstawić mleka bez przykrych konsekwencji dla zdrowia.

Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na picie mleka. Dotyczy to osób m.in. z alergią na białko mleka krowiego lub nie tolerujących laktozy. Niektóre osoby boją się pić mleko ze względu na ryzyko występowania w nim pestycydów, hormonów czy antybiotyków. W jaki sposób je zastąpić?

Top 4 zamienniki mleka

  • Mleko sojowe to najbardziej lubiany zamiennik mleka krowiego. De facto (podobnie jak inne rodzaje, nie pochodzące od zwierząt) to nie mleko. Po prostu płynny ekstrakt z soi. Jest łatwo dostępny w sklepach, co wpływa na jego powodzenie. Składnikami jest najbardziej zbliżone do mleka zwierzęcego. Nie zawiera laktozy, bogate jest w białko, błonnik, magnez, mangan. Aby uzyskać efekt smakowy zbliżony do prawdziwego, do mleka sojowego dodaje się wapń oraz witaminy A, B12 i D.  Poza tym , wolniej uwalnia cukry i obniża cholesterol.
  • Mleko ryżowe powstaje z gotowanego ryżu, skrobi oraz syropu z brązowego ryżu. Jest ubogie w wapń oraz białka, dlatego producenci często decydują się na jego wzbogacanie w minerały.
  • Mleko kokosowe jest przede wszystkim bogate w tzw. dobry tłuszcz. Przekłada się to na ilość kalorii, jednocześnie wspomaga pracę narządów np. serca. Służy także osobom cierpiącym na problemy żołądkowe – kokos ma właściwości oczyszczające.
  • Napoje z orzechów: migdałów, nerkowców lub orzechów laskowych. W zależności od użytego rodzaju, napój posiada urozmaicony zestaw witamin i minerałów. Powstaje z miksu orzechów z wodą i wyróżnia się gęstą konsystencją. Dzięki temu nadaje się do wykorzystania np. do kawy lub przy wypiekach.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 3.jpg

To tylko najpopularniejsze  substytuty  mleka krowiego. Można również zrezygnować z niego np. na rzecz wyrobów pochodzenia mlecznego jak kefiry, jogurty  czy sery.  Tylko że 100% właściwości zdrowotnych mleka da tylko mleko. Jeżeli nie musimy – nie wykreślajmy go ze swojego jadłospisu.