Przeglądając portale poświęcone zdrowej żywności coraz częściej przewija się nazwa superżywność (superfoods). Brzmi fantastycznie, ale sam nazwa niewiele wyjaśnia. Co to jest? Czym się charakteryzuje?

Ujmując to najprościej: superżywność to przede wszystkim wysoka wartość odżywcza. Są to produkty pochodzenia naturalnego z dużą zawartość substancji poprawiających stan zdrowia, brakujących w „zwykłej” diecie. Superżywność powinna przeciwdziałać rozwojowi komórek nowotworowych, wzmacniać naczynia krwionośne, zwiększać naszą odporność i być bogata w przeciwutleniacze.

Jednym słowem, superżywność to produkty, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Można do nich zaliczyć całą gamę gatunków warzyw i owoców. Wśród nich jest wiele egzotycznych, ale łatwo dostępnych w polskich sklepach (jak np. komosa ryżowa czy nasiona goji). Jeśli jesteś żywieniowym patriotą, to żaden problem. Dietę można podporządkować typowo polskiej superżywności. Oto kilka rodzimych warzyw, które warto włączyć do swojego jadłospisu.

Czystek

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie czystek-1024x683.jpg

Zioło bogate w polifenol, substancję o działaniu przeciwutleniającym oraz przeciwnowotworowym. Czystek działa antyoksydacyjnie, zapobiegając uszkodzeniom tkanek i komórek oraz stanom zapalnym. Niszczy nadmiar wolnych rodników, które mogą przyśpieszać proces starzenia się organizmu. Regularnie spożywając czystek zmniejszasz ryzyko raka, chorób serca czy cukrzycy typu 2.

Siemię lniane

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie siemie-lniane-1024x683.jpg

Niektórzy je lubią, inni piją (lub jedzą) niechętnie. Jest to jednak zdrowe uzupełnienie codziennych posiłków. Obniża cholesterol i wzbogaca ciało o witaminę E, zwaną witaminą młodości, żelazo, cynk i magnez.  Występujące w siemieniu lnianym związki śluzowe wzmacniają błonę żołądka. Szczególnie polecane dla osób z zaparciami, którym ulży dzięki wysokiej zawartości błonnika.

Jarmuż

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie jarmuż-1024x683.jpg

Jarmuż jest kolejnym warzywem niezwykle bogatym w przeciwutleniacze i zapobiegającym powstawaniu komórek rakowych.  Wśród innych zalet warto wymienić karoteny, wśród których są beta karoten i luteina (potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania wzroku) czy zeaksantyna – jeden z karotenoidów obecnych w siatkówce oka. Jak widać, jarmuż jest szczególnie istotnym składnikiem diety dla osób z dysfunkcją wzroku.

Czosnek

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie czosnek-1024x682.jpg

Saponina, związki siarki, związki śluzowe, flawonoidy, witaminy, magnez, wapń, kobalt,chrom – bez końca można wymieniać  związki zawarte w małym ząbku czosnku. Dość powiedzieć, że regularnie spożywany obniża ciśnienie, zapobiega nowotworom, zmniejsza lepkość krwi, wspomaga trawienie, wzmacnia odporność. Ze wszystkich opisywanych przykładów ma największe zastosowanie w przepisach kulinarnych polskiej (i nie tylko) kuchni.